Terug naar de hoofdpagina

Gebaren

Astrid Jacobs

Zoals je al hebt kunnen lezen op onze startpagina, komen gebaren ook in de natuur voor [1]. Het is iets dat op een natuurlijke manier uitgevoerd wordt. Je hoeft voor de basis geen lessen te volgen of instructies te lezen, wat voor dieren in de vrije natuur ook niet van toepassing is uiteraard. Jij als mens hebt al van baby af aan onbewust gebaren aangeleerd gekregen. Denk bijvoorbeeld aan gedag zwaaien en dingen aanwijzen. Naarmate je ouder wordt, komen daar een heleboel gebaren bij. Omdat gebaren dus een natuurlijke manier is van laten weten wat je bedoelt, maakt dit het een natural user interface (NUI) oftewel een natuurlijke gebruikersinterface. (Check even onze begrippenlijst als je niet bekend bent met de term 'interface'.) Op deze pagina vind je meer informatie over de actuele technologiën op het gebied van gebaren als NUI en wat de ervaringen zijn van gebruikers.

In onderstaand filmpje zie je een eenvoudig voorbeeld van het gebruik van gebaren voor het aansturen van een computerprogramma.


Actuele technologie

Wat zijn de actuele ontwikkelingen omtrent gebaren?

We noemden al even Kinect van Microsoft als voorbeeld van een technologie die werkt met gebaren van de gebruiker. Waar Kinect naar beweging van je volledige lijf kijkt, heeft Leap Motion software bedacht waarmee je enkel met je handen heel nauwkeurig software en apparaten kan aansturen [2]. In onderstaand filmpje zie je een laptop waarin Leap Motion is ingebouwd.




Voor wie trouwens denkt dat Kinect niet meer van deze tijd is: op de website van Microsoft kan je zien dat deze technologie nu voor heel andere dingen gebruikt wordt dan games [3]. Wil je wat meer weten over Azure Kinect, neem dan even een kijkje in onze begrippenlijst.

En op de website van Mordor Intelligence is te lezen dat Douwe Egberts een machine heeft gemaakt die kan zien of iemand gaapt of slaperig lijkt. Het apparaat biedt dan automatisch een gratis kopje koffie aan. Zo’n apparaat kan je vinden op het vliegveld van Tambo (vlakbij Johannesburg in Zuid-Afrika) [4]. Hieronder zie je daar een filmpje van (in het Engels, maar ook prima te volgen als je Engels nog niet zo goed is).




Daarnaast worden er ook combinaties gemaakt met NUI’s. Zo heb je op een touchscreen steeds meer mogelijkheden dan alleen het aantikken van een plek op het scherm. Je kan met gebaren op een scherm diverse acties uitvoeren. Denk hierbij aan inzoomen door het van elkaar af schuiven van twee vingers of scrollen door twee vingers op het scherm naar boven of beneden te schuiven.

Gebruik van gebaren

Hoe gebruiksvriendelijk zijn gebaren voor kinderen?

In de afgelopen jaren wordt gebaarherkenning steeds vaker gebruikt in apps en games, maar ook in onderwijs voor jonge kinderen. Het wordt ingezet om leren leuker en gemakkelijker te maken. Een voorbeeld hiervan is een interactief verhalenboek. Een van de voordelen van een digitaal, interactief boek is dat het je meerdere zintuigen laat gebruiken, wat bij een gewoon papieren boek niet het geval is. Onderzoek van Nur Syabila Zabidi, Noris Mohd Norowi en Rahmita Wirza O.K. Rahmat van de Putra Universiteit in Maleisië toonde aan dat kinderen het leuk vinden om een verhaal te lezen in combinatie met het gebruik van gebaren. Als de sensor een beweging niet herkent of de verbinding wordt verbroken, wordt dit wel als vervelend ervaren. Kinderen zijn ook niet in alle gevallen in staat om het probleem zelf op te lossen zonder hulp van een volwassene [5].

In onderstaand filmpje zie je een voorbeeld van een interactief verhaal waarbij je met gebaren activiteiten uit het verhaal moet uitbeelden. Het verhaal gaat pas verder als je de juiste bewegingen hebt gemaakt.




Dr. Lisa Anthony heeft tijdens haar studies aan drie Amerikaanse universiteiten veel onderzoek gedaan naar het gebruik van NUI's in combinatie met kinderen. Uit een lezing van haar hierover en een publicatie van haar en medestudenten leren we het volgende: kinderen hebben kleinere vingers, zwakkere armen, minder fijne motoriek en (meestal) minder ervaring met technologie dan volwassenen. Dit zijn belangrijke verschillen in hoe kinderen gebaren kunnen en zullen gebruiken in combinatie met technologie. Ook zijn kinderen zijn veel meer fysiek (lichamelijk) ingesteld dan volwassenen. Zij leren het best door dingen aan te raken, te voelen, interactie en dingen doen. Gewone leermethodes, toetsenborden en muizen zijn daarom wellicht minder geschikt [6][7].

Een ander voorbeeld van leren met gebaren is Jumpido, dat ook werkt met Kinect zoals je kan lezen op hun website. Kinderen vinden het vak rekenen hierdoor een stuk leuker en krijgen er betere resultaten door [8].

Hoe natuurlijk is het gebruik van gebaren bij kinderen?

De website gebaren.nl heeft een speciaal gedeelte voor kinderen met de naam 'Wapperkids'. Daarop staat dat als je communiceert met elkaar, je dat voor 30% met woorden doet en maar liefst 70% van een boodschap breng je over door lichaamstaal [9]. Gebaren zijn hier een onderdeel van. Jij weet inmiddels dat elk mens (en sommige dieren) wordt geboren met een natuurlijke aanleg voor het gebruiken van gebaren bij het communiceren. Er wordt zelfs gedacht dat onze gesproken taal voortgekomen is uit het gebruik van handgebaren [10]. Het gebruik van gebaren door kinderen én volwassenen is dus zeker natuurlijk te noemen.


cat

Bronnen

[1] „Wikipedia.org,” 2019 12 03. [Online]. Available: https://nl.wikipedia.org/wiki/Diercommunicatie.
[2] „Leapmotion.com,” Leap Motion, Zd. [Online]. Available: https://www.leapmotion.com/technology/.
[3] „Azure.microsoft.com,” Microsoft, Zd. [Online]. Available: https://azure.microsoft.com/en-us/services/kinect-dk/.
[4] „Mordorintelligence.com,” Mordor Intelligence, Zd. [Online]. Available: https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/gesture-recognition-changing-the-way-humans-interact-with-devices-industry.
[5] Nur Syabila Zabidi, Noris Mohd Norowi and Rahmita Wirza O.K. Rahmat, „Researchgate.net,” 08 2016. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/313869290_A_review_on_gesture_recognition_technology_in_children's_interactive_storybook.
[6] Lisa Anthony, Quincy Brown, Jaye Nias, Berthel Tate, Shreya Mohan, „Drlanthony.files.wordpress.com,” 09 2012. [Online]. Available: https://drlanthony.files.wordpress.com/2012/09/anthony-et-al-tabletop20121.pdf.
[7] Lisa Antony, „Youtube.com,” 10 01 2013. [Online]. Available: Youtube - Understanding, Designing, & Developing Natural User Interactions for Children.
[8] „Jumpido.com,” Jumpido, Zd. [Online]. Available: http://www.jumpido.com/en/education/kinect/school/case-studies.
[9] „Gebaren.nl,” Zd. [Online]. Available: https://gebaren.nl/wapperkids/informatie.
[10] „Wikipedia.org,” 2019 12 10. [Online]. Available: https://en.wikipedia.org/wiki/Gesture.