Terug naar de hoofdpagina

Eye-tracking

Kevin Elfering

Bij eye-tracking worden de oogbewegingen van de gebruiker met behulp van een computer gevolgd [1]. Doordat de computer de oogbewegingen nauwkeurig kan volgen, kan automatisch geregistreerd worden waar, wanneer en hoelang iemand ergens naar kijkt. Op deze manier kunnen de aandacht en interesse van gebruikers gemeten worden.

Wat zijn de actuele ontwikkelingen omtrent eye-tracking en hoe gebruiksvriendelijk is dit voor kinderen?

Het gebruik van eye-tracking bij kinderen wordt al veelvuldig ingezet [2]. Er is maar een klein stuk van de wereld wat we op één moment scherp kunnen zien. Om toch alles te zien, bewegen we voortdurend onze ogen. Als volwassene maak je wel 3 à 4 oogbewegingen per seconde. Terwijl je dit leest, maak je er al een heleboel.

We kunnen veel uit oogbewegingen afleiden. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe snel iemands aandacht getrokken wordt. Of hoe gemakkelijk de aandacht verschuift. Dat vermogen ontwikkelt zich heel sterk bij kinderen. In het onderstaande filmpje legt Kate Nation van Oxford University uit hoe ze bij ReadOxford eye-tracking toepassen om te begrijpen wat er gebeurt als kinderen lezen [3]. Ze vertelt bijvoorbeeld dat mensen anders lezen dan je in eerste instantie zou denken. Het is niet vanzelfsprekend dat je elke zin van links naar rechts leest. Het komt regelmatig voor dat je aandacht terugschuift naar lastige woorden. Door je ogen te meten, wordt in dit geval gekeken hoe je precies een stuk tekst leest.

Zo heeft Sandra den Boer onderzocht of je met eye-tracking iemands niveau van leesvaardigheid kan bepalen [4]. Uit haar resultaten blijkt dat er een relatie bestaat tussen het eye-tracking-model en haar technische leestoetsen. Het aantal fixaties en de fixatieduur blijken in deze studie de belangrijkste voorspellers voor de score op de technische leestoetsen.

Bij bijvoorbeeld OogVoorLezen kan je door een test je leesvaarigheid meten [5]. Zij zien deze methode als basis voor het herkennen van laaggeletterdheid en dyslexie [6].

Toepassingen

types of eye-tracking equipment

Wanneer je naar de actuele technologieën kijkt om ogen te kunnen meten, zijn er drie type eye-trackers: screen-based, wearable en webcam [7].

Bij screen-based wordt een eye-tracker aan een scherm gekoppeld. Voor de gebruiker is het gebruik van een screen-based eye-tracker hetzelfde als televisie kijken. Dit wordt hierdoor vaak bij jonge kinderen gebruikt.

Bij het gebruik van een wearable draag je tracking glasses of een virtual reality headset, waarin eye-tracking software is geïntegreerd. Het onderzoeken van de ogen met een wearable is nauwkeuriger dan wanneer je een webcam of screen-based gebruikt. Dit komt omdat je ogen bij het bewegen van je hoofd ook gemeten worden, dit is bij de andere oplossingen niet het geval. Verder heb je bij eye-tracking glasses het voordeel dat je dagelijkse bezigheden kan uitvoeren terwijl je ogen gemeten worden. Zo kan je bijvoorbeeld onderzoeken wat je bekijkt tijdens het doen van boodschappen. Virtual reality headsets hebben het voordeel dat ze verschillende omgevingen kunnen namaken zonder fysiek aanwezig te zijn.

Het gebruik van een webcam wordt voornamelijk gebruikt bij het ontwerpen van producten of het testen van een website. Wat een nadeel kan zijn bij een webcam, is dat het afhankelijk is van de beelden die een webcam genereert. Er wordt in tegenstelling tot de vorige oplossing geen gebruik gemaakt van infraroodstralen of gespecialiseerde camera's.

Hoe natuurlijk is het gebruik van eye-tracking bij kinderen?

Het gebruik van eye-tracking bij kinderen werkt heel natuurlijk. Tijdens een eye-tracking onderzoek zie je dat onderzoekers de ogen van kinderen volgen tijdens het bekijken van een filmpje of het spelen van een spel. Hierdoor hebben kinderen niet eens door dat er een onderzoek plaats vindt. Professor Gustaf Gredebäck legt uit waarom het onderzoeken door middel van eye-tracking heel belangrijk is [8]. Met eye-tracking kunnen ze door de bewegingen van de pupillen vaststellen of iets uitdagend is voor een kind. Wanneer je het filmpje in het linkje bekijkt, is het interessant om te zien hoe ze gebruik maken van eye-tracking. Je ziet dat de kinderen door middel van een spelvorm geen last hebben van een eye-tracking-onderzoek.

In het bovenstaande filmpje wordt onderzocht hoe kinderen en kunstenaars kijken naar bepaalde voorwerpen terwijl ze aan het schilderen zijn [9]. Dit onderzoek geeft perfect weer over hoe natuurlijk gebruik wordt gemaakt van een NUI als eye-tracking.

Bronnen

[1] „babylab.wp.hum.uu.nl,” Babylab Utrecht, Zd. [Online]. Available: https://babylab.wp.hum.uu.nl/methodes/eye-tracking/.
[2] „youthonderzoek.nl,” YOUth onderzoek, Zd. [Online]. Available: https://youthonderzoek.nl/kind-tiener/hoe-werkt-eye-tracking/.
[3] Kate Nation, „Youtube.com,” 04 01 2017. [Online]. Available: Youtube - Learning to Read. What can eyetracking tell us?.
[4] Sandra den Boer, "Leesvaardigheidniveau bepalen met behulp van eye-tracking," universiteit Utrecht, Utrecht, 2010 - 2011.
[5] „oogvoorlezen.nl,” Oog voor lezen, Zd. [Online]. Available: http://oogvoorlezen.nl/hoe-werkt-het/.
[6] „mgiep.unesco.org,” The D labs team, Zd. [Online]. Available: https://mgiep.unesco.org/article/what-eye-tracking-data-tells-us-about-dyslexia.
[7] „tobiipro.com/,” Tobiipro, Zd. [Online]. Available: https://www.tobiipro.com/blog/what-is-eye-tracking/.
[8] Professor Gustaf Gredebäck, „tobiipro.com/,” Zd. [Online]. Available: Why use eye tracking in infant and child research?.
[9] Dr. Heather Berlin, „Youtube.com,” 19 12 2017. [Online]. Available: Youtube - How Do Kids and Artists See While Drawing? | Eye Tracking.